Wednesday, July 30, 2014

Kelahi raya Pudin Jerawat dan Sanusi PAS ....teruskan muahaha


Sanusi Ex Setpol ust Azizan tibai PKR..Saifudin Nasution tibai balik Sanusi..

Saya tak berhasrat membuka pekung atau mengungkit. Tapi bila Saifudin dan Rafizi mula mengungkitkan stand mulia PKR di Kedah tentang kerusi MB, saya terpanggil untuk menyatakan bahawa perbandingan situasi Selangor- Kedah itu tidak wajar. PKR tidak berada dalam kondisi yang wajar untuk berbicara siapa patut jadi MB pada masa itu atas banyak faktor, bukan kerana mereka gentleman, mulia atau baik hati.

Hari-hari dalam tahun 2008-2010 di Kedah selepas PRU-12 dulu adalah hari membilang kerusi. MB akan bertanya hampir setiap hari dan dia turut mengepak jari jemarinya satu persatu... Berapa lagilah kerusi DUN yang PR ada?

Di mana Rafizi, Saifuddin dan tokoh-tokoh besar PKR yang minta PAS contohi sikap PKR di Kedah dalam isu MB Selangor sekarang, pada masa kerusi kena dibilang setiap hari pada masa itu itu?

Tempoh itu adalah waktu-waktu getir PAS Kedah menghadapi karenah PKR, menjaga maruah PKR, maruah PR dan maruah kerajaan supaya jangan tumbang di tengah jalan. Adun-adun PKR Kedah melompat, merancang melompat, menjual diri dan kerusi, memakan cengkeram untuk menyeberang.

Kerusi DUN PKR asalnya 5 tinggal 3, itupun setelah berjaya melepasi cabaran PRK Bukit Selambau. Kerusi Parlimen hilang dua, Padang Serai dan Kulim. Masa itu Rafizi dan Saifuddin ada di mana?

Sorang Adun yang kuat menahan diri daripada memakan umpan supaya melompat, menghadapi kes kahwin kali kedua tidak register pulak...lalu jadi senjata musuh untuk mengugutnya supaya menukar kem. Akhirnya DSAI arahkan dia meletak semua jawatan, walaupun Ustaz Azizan berpendapat cukuplah kalau lepaskan jawatan exco sahaja.

DSAI tetap mahukan dia letak semua jawatan, hilangkan diri seketika, menyebabkan PR terpaksa hadapi PRK Bukit Selambau. Daripada hari pertama melarikan dia daripada satu komplot BN yang bersiap membawanya ke Putrajaya, hinggalah dia pulang dari India, saya terpaksa menguruskan segala-galanya - memujuknya, menguruskan proses penyediaan dokumen sumpah, surat perletakan jawatan, menenangkan anak isterinya, hotel persembunyiannya, makan minum dalam persembunyian, membayar ganti rugi kerosakan rumah sewanya, menguruskan makan pakai dan tempat tinggal, sekolah dan keselamatan anak isterinya. Berpuluh ribu belanja untuk itu, semuanya PAS tanggung!

PAS Kedah berhabis beratus ribu pula untuk PRK Bukit Selambau atas kehendak PKR. Habis berpuluh ribu lagi nak jaga baki Adun PKR yang belum melompat...

PAS Kedah terpaksa membayar hutang lama seorang Adun PKR yang telah keluar iklan insolvensi (kebankrapan) di akhbar hampir seratus ribu. MB terpaksa diam saja bila dapat tahu dia telah arahkan GLC beri kebenaran kepada sebuah syarikat pengusaha kuari pasir yang kebetulan melalui tanah milik agensi itu- untuk menampung perbelanjaannya. Ada PKR peduli kesukaran Adun-adunnya ?

Sepanjang waktu-waktu getir, setelah mendapat maklumat tawaran lumayan semakin meningkat untuk mereka melompat menumbangkan kerajaan, saya kerahkan anggota unit keselamatan PAS bertugas 24 jam mengiring dan memantau pergerakan semua ADUN PR Kedah secara senyap dan terbuka. Tugasan ini tidak perlu dilakukan pun jika Adun-Adun PKR tidak membuat honar dan bertemu berunding dengan broker di Kelab Cinta Sayang! Sebulan lebih mereka ke hulu ke hilir meninggalkan keluarga dan kerja, PKR di mana?

PAS terpaksa merangkak untuk mencari dana beratus ribu lagi untuk menjaga bekas Adun yang Anwar arahkan meletak jawatan selepas dia balik dari persembunyian di India, atas janji mereka kepada pengorbanannya.

Uruskan belanja dan keperluan bulanannya sehingga habis penggal, termasuk penyediaan tempat tinggal (rumah) dan hutang piutangnya! Bukan sedikit, beratus ribu! PKR di mana masa itu? Bukanlah dia orang PKR?

Saya tidak bermaksud mengecilkan pengorbanannya, saya salute kesanggupannya, tapi sayang! PKR di semua peringkat telah mengabaikan nasibnya yang telah berkorban untuk partinya. Ada sesiapa dari PKR yang pernah bertanya khabar anak isterinya?

Selama dua bulan lebih dia dalam pelarian atas kehendak PKR di India, anak isterinya tinggal di mana? Kamilah yang menguruskannya!

Pernahkan Rafizi atau Saifuddin atau Anwar ambil sekeluarga India yang anak-anaknya sedang membesar, bapanya hilang entah ke mana, keselamatan tidak terjamin, budaya dan agama jauh berbeza, tinggal serumah, sedapur, sebilik mandi dengan mereka?

Pernahkan penganut hindu yang taat, berada dalam tekanan, dalam serba kepayahan, menempatkan 'tokong' dan bersembahyang di ruang tamu rumah Rafizi di depan anak dan isterinya? Saifuddin pernah basuh tilam dan lantai bekas kencing budak kaum India di rumahnya? Peduli pun tidak, apalagi bertanya!

Apa lagi PKR buat untuk Kedah?

Sepanjang sejarah PR jadi kerajaan di Kedah, ada kes tuntutan perjalanan bulanan sorang sorang Exco dari PKR jauh melebihi gaji dan elaunnya... Pegawai-pegawai kerajaan pun terkejut dan mengadu. Elaunnya sekitar RM17 ribu, tuntutan perjalanannya pernah mencecah RM23 ribu! Siapakah yang menutupi keaiban besar ini?

Lima Adun PKR yang asal dan seorang yg menang PRK Bukit Selambau, enam semuanya pernah menjadi Exco Kerajaan Negeri! Tidakkah ini pelik! Topidak bertolak ansurkah PAS dengan PKR dalam hal sebesar ini? Siapakah yang mengizin/mengarahkan tolak ansur ini kalau bukan Presiden PAS, tempat tumpah kesetiaan dan kepatuhan MB Kedah masa itu.

Mungkin tak cukup kerusi Exco, berebut pulak hendakkan senator sampai seorang Ketua Cabang keluar parti sewaktu PRK Bkt Selambau. Mereka menuntut macam-macam keistimewaan untuk diri dan kaumnya yang belum dapat dipenuhi, MP Padang Serai keluar parti. MP yang jarang pedulikan kawasan, tidak pernah turut serta dalam program peringkat kawasan dan negeri, tapi meminta peruntukan itu dan ini, akhirnya melompat jugak...

Adakah Rafizi atau Saifuddin datang bertanya khabar tentang karenah orang-orangnya? Adakah Saifuddin atau Rafizi tampil meminta maaf di atas karenah yang dibuat oleh Adun-adun PKR yang PAS terpaksa tanggung di Kedah? Tak pernah walaupun sekali...!

Belanja program parti PKR pun minta daripada PAS, termasuk belanja kotinjen PKR Kedah ke PRN Sarawak. MB terpaksa secara diam-diam meluluskan kawasan balak kepada PKR melalui satu permohonan sebuah syarikat yang mewakilinya, atas alasan PKR tiada belanja nak uruskan parti. Bila lulus dengan harga yang sama dengan pihak lain (RM16 ribu sehektar), diulang lagi memohon pengurangan harga pula. PAS Kedah tidak pernah mengambil kesempatan jenis ini! PKR tidak malupun untuk mengulang meminta.

Ahli2 Majlis PBT PKR hampir sama ramai dengan PAS walaupun kerusi mereka hanya lima berbanding PAS 16, MKK pun begitu juga... Belum saya ceritakan gelagat ahli majlis PKR yang berniaga dan melindungi perniagaan atas kapasiti mereka di PBT.

Ustaz Azizan terpaksa menebal muka mempertahankan pencalonan Darjah Kebesaran (Dato') untuk orang-orang besar PKR di hadapan Tuanku Sultan memandangkan belum ada jasa untuk disenaraikan. Hanya ada jawatan dalam parti yang jarang diambil kira oleh pihak istana. Saya boleh senaraikan penerimanya kalau mahu, termasuk yang bercakap pandai itu. Mereka meminta secara direct dan indirect...

Bintang-bintang dan pingat yang lebih kecil tak perlulah di sebutkan. Berebut-rebut dan merajuk kalau tak dapat, marah kalau orangnya tak lekat, mahunya pada pingat dan kebesaran bagai semut menghurung gula!

PKR seperti orang lumpuh daripada leher sampai ke kaki dengan semua karenah ini. Semuanya PAS yang kena jaga, kena bela, kena suap, terpaksa tanggung, terpaksa telan! Tetapi lagak pemimpinnya seperti raja. PAS buat macam-macam untuk menjaga maruah PKR, menjaga maruah kerajaan PR dalam keadaan mereka melompat dan menuntut segala macam...

Dengan karenah yang berbagai-bagai itu, patut saja mereka tidak ikut campur dalam krisis yang dicetuskan oleh seorang Adun PAS dan sekelompok pengikutnya tentang kedudukan MB!

Kalaulah PKR menyamakan situasi di Selangor sekarang sama seperti Kedah, cuba bilang kerusi PAS Selangor hari ini dan kira juga kerusi PKR di Kedah masa itu. Jangan lupa masukkan sekali yang melompat dan membuat onar!

Mengucap permohonan maaf dan terima kasih pun mereka tak mampu, masih ada hati mahu mengungkit mereka tidak campur tangan dalam isu siapa patut jadi MB Kedah masa tu?

Sebenarnya bukan mereka tak mahu ikut campur, tapi mereka lumpuh segala anggota dari banyak sudut untuk bercakap tentang kelayakan! Perlukah saya ceritakan semuanya?

Kekalahan PR Kedah - walaupun ada faktor lain- turut disumbangkan oleh faktor karenah Adun dan MP PKR yang melompat. Ia membangkitkan kebencian dan meluat.

Walaupun menang di kerusi mereka apabila mengemukakan semua muka baru, bekas-bekas Adun yang tidak dicalonkan melepaskan semua jawatan dalam parti. Pengundi melayu yang menyimpan geram dan meluat dengan gelagat PKR menghukum calon-calon PR di kawasan-kawasan melayu, PAS lah yang menanggung akibatnya! Ada hati nak mengungkit? Tak malu?

Hari ini tokoh yang mengarahkan PAS Kedah terus bersabar, mengarahkan MB Kedah terus bertolak ansur untuk memelihara kukuh Pakatan Rakyat di Kedah pada waktu lalu sedang diberi kata dua, di suruh menjawab itu dan ini hanya kerana dia menyatakan keputusan partinya. Saya menanggung perit yang tersimpan selama ini hanya kerana susuk ini yang mengarahkan MB meraikan saja kelemahan, menutup kekurangan dan menampung apa yang kurang pada mereka. Itulah dakwah politik kita masa itu. Itulah toleransi Presiden PAS yang dipatuhi oleh Almarhum Ustaz Azizan.

Tak ada sedikit rasa malukah dengan kebaikannya selama ini mengarahkan segala kelemahan dan kekurangan malah kesialan kamu diraikan saja malah ditutup? Bila lemah meruntun bila rasa kuat mula jalannya pun mulalah mendongak!

----------------------------


15 comments:

  • Anonymous says:
    July 30, 2014 at 11:00:00 PM GMT+8

    Tu dia..
    Sekor lembu...
    Sekor kerbau..
    Lawan.. lawann

  • Audio Hypnosis Tarikan Rezeki says:
    July 30, 2014 at 11:04:00 PM GMT+8

    Krisis Selangor dah merebak ke Kedah.

  • Anonymous says:
    July 30, 2014 at 11:07:00 PM GMT+8

    Susah untuk syiah dan lain mazhab duduk semeja bagi membincangkan masa depan umat. Setakat ini hanya AS yang berjaya. Tak tahulah apa ayat yang AS bacakan.

  • usin says:
    July 30, 2014 at 11:57:00 PM GMT+8

    Pudin dah sahkan bahawa kokok pkr tak lantang mana sedangkan ekor berkerak bergelumang taik. Perang...jgn tak perang. pekung masing2 dh terbuka.

  • Anonymous says:
    July 31, 2014 at 12:45:00 AM GMT+8

    Tengok macamana Malaysian Insider main isu ni. Depa buat seolah PAS rugi besar bila hilang undi bukan Muslim. Seolah lepaskan peluang untuk jadi kerajaan.

    Buat apa jadi kerajaan tapi tak ada kuasa? PAS sedar tak ni?

    UMNO sanggup beri kuasa pada PAS untuk bentuk kerajaan sebab tak sanggup tengok sesama Melayu jadi hamba kafir.

    Tu pun tak sedar lagi.

  • Anonymous says:
    July 31, 2014 at 3:32:00 AM GMT+8

    Pas tunggu apa lagi,belah lah dari PR.Jadi pecacai si penipu, putar alam buat apa......PRU 14 hampa akan hilang banyak kerusi gara-gara rakyat dah meluat tengok gelagat hampa.......

  • Anonymous says:
    July 31, 2014 at 4:16:00 AM GMT+8

    PADAN MUKA PASngok..UMNO rasuah konon rupanya PAS pakai Agama utk halalkan rasuah dan penyelewengan.. nk save kwan2 PR haram jadah tu!!

    PAS memang puak lembu bodoh.. bab nak hentam dan bunuh UMNO cukup hebat.. sampai lubang cacing UMNO dikorek.. tp rupanya2 PAS jd cacing korek taik PKR dan DAP.. jilat dosa iblis2 Pakatan Haram Jadah selama ni!!!

    PAtut lah Kedah melingkup zaman PAS perentah..!!

    Inilah balasan Allah SWT pada keangkuhan PAS.. PADAN MUKA PAS.. mmg parti BODO.. samseng dgn UMNO bkn main mcm nk mampuih balun UMNO.. tp rupanya dlm diam duk jilat taik PKR dn DAP.. lepaih tu la kerja nk mengungkit.. BODO.. Presiden PAS tu paling BODO.. dlu bua tAmanat nk melaknat UMNO.. la Allah laknat hangpa.. nk sgt berkwan dgn iblis2 PKR .. nah padan muka.. Islam ke mana rasuah dgn lesen balak yg hangpa balaih..

    1001 penyelewengan dihalalkan krn untuk selamat siyasah haram jadah PR.. padan lah balak hilang.. bukit bukau lingkup sana sini.. rupanya di halalkan rasuah atas matlamat nk selamatkan Pakatan Haram Jadah ini.. dakwah politik konon celaka PAS.. elok sgtlah dpt kawan celaka mcm PKR sbb hangpa PAS mmg bangsa CELAKA.. sbb tu Tuhan bg hangpa dpt rakan sekufu jahat..

  • Anonymous says:
    July 31, 2014 at 8:52:00 AM GMT+8

    Tuhan sudah ambil kedua belah kaki Azizan sebab mengkhianati PAS...

    Khalid nak Jadi sama Ke?

  • Anonymous says:
    July 31, 2014 at 11:02:00 AM GMT+8

    Dulu mereka pecahbelahkan perpaduan islam dan.melayu sekarang Allah s.w.t turun balasan mereka pula berpecah belah sesama parti dlm PR. Inshaallah kumpulab parasit ANUar dlm PAS dpt dibersihkan pada 10 ogos nnt.

  • Anonymous says:
    July 31, 2014 at 11:25:00 AM GMT+8

    Kalau gitu eloklah jawatan MB selangor diserahkan pada Ajijah .
    Dapatlah kita dengar episod saterus yang lebih menarik dengan kemasokan aktor tambahan Aljuburi .

    Kan syok tu . Drama yang tiada penghabisan.

  • Anonymous says:
    July 31, 2014 at 12:03:00 PM GMT+8

    Hangpa tak terasa malu ke?
    Pekung dah keluaq.... ingatkan bersih... tapi penuh bergelumang dengan taik campur pasiq....lmao

  • Anonymous says:
    July 31, 2014 at 12:12:00 PM GMT+8

    Gaduh lah kamu orang ni... baru terang dan jelas lah rupa-rupa perangai lebih teruk dan dasyat dari orang umno. Kata kat orang umno mcm-mcm tapi diri sendiri pun tak betul malah lebih teruk lagi ni perangai. Pudin-pudin ..dah-dah lah tu insaflah... taubat lah janjgan duk buat nyanya kat orang tambahan orang yang berpegang pada agama betul-betul.

  • Anonymous says:
    July 31, 2014 at 3:04:00 PM GMT+8

    Kedahlanie info penakut..fitnah,kpla otak haluan kiri..fitnah..xda teloq xbg public komen kat blog...puuihhh...penakut

  • azlan aini says:
    July 31, 2014 at 3:46:00 PM GMT+8

    Kan selalu cakap... Tpi penyokong Pas selalu menafikan.. Kononnya Umno mefitnah.
    PAS SEBENARNYA BODOH TAK BOLEH DIAJAR. CERDIK TAK BOLEH DITUMPANG.

  • azid barja says:
    August 2, 2014 at 1:15:00 AM GMT+8

    PAS tgh tst market je tu. Kalu Anwa disumbat ke bamboo river resort, Hadi nakkan jadi ketua umum pembangang je & tak hinggin agar DAP naik takhta tu. So skarg dia tunjuk power, kalu PR tunduk bermakna Hadi ada peluang besar jadi ketua umum.

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)