Monday, February 17, 2014

Ibrahim Ali minta UMNO fikir: Sediakah ketepikan Perkasa?


The Star memberi interbiu dengan Presiden Perkasa, Dato Ibrahim Ali semalam. Ada sebahagian ahli UMNO memperkecilkan dan memperlecehkan sumbangan Perkasa membantu UMNO dalam kempen pilihanraya.

Padahal Perkasa dan bekas-bekas PKR dan Keadilan begitu aktif membantu UMNO berkempen membantu mengubah pemikiran rakyat Melayu dan Islam yang dirosakkan oleh PKR dan PAS. Disamping gerak kerja dan strategi kempen dan komunikasi UMNO banyak kelemahan.

Sikap ahli UMNO pula tidak bergerak jika tidak ada pelicin kepala Agong. Yang buat kerja selalunya slow dan tak tahu buat kerja. Mana yang sikap angkuh dan berlagak pula.

Ibrahim Ali menjawab kritikan tersebut:

UMNO & MALAY UNITY
Q: Umno says if indeed Perkasa helped Umno win more Malay seats, then surely you and (Perkasa vice president) Zulkifli Nordin would have won in the 2013 general election but both of you didn’t?

I contested as an independent. (Barisan did not field a candidate in the Pasir Mas seat because their chosen candidate, Che Johan Che Pa, a protege of Ibahim did not file his nomination papers, resulting in a straight fight between Ibrahim and the PAS candidate for that seat)

Zulkifli Nordin contested as a Barisan independent candidate but his candidacy was announced one day before the elections. That did not give enough time to prepare.

Zulkifli or I are not the yardstick to use to measure if Perkasa is great. Maybe if Zulkifli didn’t contest in Shah Alam, then Barisan would have have lost by a bigger margin.

In some areas, Perkasa might have 500 votes and in others maybe 100, 200 or maybe 2000. There are constituencies that Barisan won only by a slim majority and those are the places we contributed. How is it that Barisan managed to wrest Kedah? Have they been strong all this while?

Q: But surely that is not because of Perkasa ‘power’?

A: We were the ones preparing the ground and changing the mindset of the people.  We did programmes on illegal logging in Kedah and brought up 257 buses with 50,000 people to show the affected areas. We did a motorcycle convoy. I went there myself and held many ceramah and I think that is why Barisan can rule Kedah today.

In Perak, after the 2008 general election, three Pakatan assemblymen crossed and became independent. For the 2013 election Barisan lost in those three areas but it won in another three. Why? Because we did a a ‘Perpaduan Melayu’ gathering in Bagan Serai and Dr Mahathir went there to speak. We did this one month before the general election and Barisan won the Bagan Serai parliament and the three state seats in it. This is what saved the Barisan government (in Perak).

Q: But that is not Perkasa power but rather Dr Mahathir’s power?

A: No. Since Dr Mahathir retired, where is there a crowd of more than 5,000 or 10,000 coming to hear him speak? If it’s an Umno function at the HQ then yes. There would be the Umno people but it’s different in the states. Is the crowd as big as at Perkasa’s functions? That’s why Dr Mahathir never turns down Perkasa’s invitations.

Q: Is Perkasa trying to steal the credit from Umno now that Umno has become strong again?

A: No. We are not claiming or seeking credit. What I know is that Perkasa members worked really hard to make  Barisan candidates win. If Umno doesn’t want to give us credit, we too don’t want it. Let’s wait and see in the next general election. If Perkasa doesn’t do its work then we will see what happens to Barisan! I dare to challenge Umno on this.


Baca SINI sepenuhnya


Pihak pembangkang bekerja keras untuk 'engage' dengan pelbagai NGO dan kumpulan aktivis untuk menyokong tapi UMNO sendiri dengan angkuh nak tolak NGO seperti Perkasa yang menyokong mereka. 

Antara sebab adalah buruk sangka terhadap Ibrahim Ali dan Perkasa, cemburu konon Perkasa dan pemimpin dapat sumbangan dan kontrak, dan ikutkan sangat prejudis Kelantan masing-masing terhadap Ibrahim Ali. 

Ada puak liberal dalam UMNO yan tak mahu agenda Melayu dan Islam berterusan.
 
Kalau ahli-ahli UMNO nak buat sendiri seorang diri, elok juga. Warlord dalam UMNO ni susah berurusan. Tak jelas tujuan dan keikhlasan. Masing-masing mahu kaki bodek dan bukan oorang cerdik yang buat kerja.

Hmmm ... banyak-banyaklah keluar duit ....

10 comments:

  • Anonymous says:
    February 17, 2014 at 11:26:00 AM GMT+8

    Mengantuk la cerita pasal UMNO. Rasa lemah semacam. Tapi tu la pilihan yang ada buat masa sekarang.

  • Anonymous says:
    February 17, 2014 at 1:26:00 PM GMT+8

    Semoga 'Tun Perak' muncul kembali...amiin

  • Anonymous says:
    February 17, 2014 at 3:15:00 PM GMT+8

    Ahli UMNO yang menjunjung Barisan Nasional@Perikatan memang menolak sebarang gerakan unsur perkauman. UMNO itu sendiri utk melayu. Ramai bijak pandai melayu memilih BN.

    Apapun, untuk maklumat semua.. Zul Noordin pernah mewakili BN di Shah Alam. Ini membuktikan BN tak pernah menolak Perkasa atau mana2 NGO islam bersama mereka.

    Di era transformasi ni semua pihak memainkan peranan termasuk NGO yg ekstrem spt Perkasa, Hindraf, Dong Zong mahupun Bersih. Jadi trend sebenarnya sudah diterima kerajaan. Kenapa pula Perkasa kecik ati? NGO islam lain spt ISMA JATI PEKIDA ok je...

  • Syed Hassan Syed Ali says:
    February 18, 2014 at 12:26:00 PM GMT+8

    Siapa kata ISMA ok? JATI ok? Tu lah org umbo main mudah sangka.

    Mereka semua dah meluat dah. Tengok Isma baru2 ni hentam PM. Jadi dah give up nak bantu. Tapi mereka tak diinterview oleh sesetengah media sbb nilai Perkasa lebih tinggi di mata media utk tarikan pembaca.

    Saya percaya Isma dan Jati kalau diinterview akan sama ayat dgn Perkasa. Kami selalu berjumpa.

  • Yakelihboktam says:
    February 18, 2014 at 5:01:00 PM GMT+8

    Korang sema buat NGO-NGO ni menharapkan sokongan harta benda periok belanga dari kerajaan ker? Jangan tanya apa kerajaan/negara boleh buat dan beri pada kamu, tapi buatlah dan tanyalah apa sumbangan kamu pada negara dan bangsamu.

    Bukan kerajaan yang akan menilai sumbangan kamu pada bangsa, tapi bangsa itu sendiri akan sedar dan berterima kasih pada kamu sekiranya kamu ikhlas!!

    Inilah perangai Melayu, buat kerja sikit, melalak nak upah dan pujian, setiap saat nak ambil perhatian kerajaan (membodek) dan kalu tak layan, tergolek2 kata tak sokongla, sabotajla, ugut hentamlah....Cinapek pun dah faham sangat NGO2 Melayu ni!!!

    Cerdik2 sikitlah Melayu Oii!!! Cakap siang tengok2, cakap malam dengar2..perjuangan ini masih terrrrlalu jauuuuh!!!

  • Syed Hassan Syed Ali says:
    February 18, 2014 at 10:40:00 PM GMT+8

    Eewahh...sedapnya mulut...kita bising kerana kerajaan tak layan apa desakan ngo melayu desak dan kerajaan lebih layan apa kehendak ngo atau kaum lain...

    Kerajaan umno take for guranted sokongan Melayu kpd BN. Umno percaya tak layan desakan ngow melayu tak apa sbb tetap sokong BN.

    Kita bising bukan kerana kerajaan tak bg habuan tapi bising bila kita desak berkaitan kepentingan org Melayu kerajaan tak layan..tak nak dengar lebih dgr desakan kaum lain.

    Kamu tu tak tahu apa dah rosak umno buat kpd kepentingan org Melayu. Kamu tak tahu kami bising pasal biasiswa pelajar melayu masih terus tak dikembalikan. Bym dah beri kpd pelajar bukan melayu.

    Kanu tak tahu kita bising kerana kerajaan tak kawal harga rmh...org melayu tak mampu bb peluang perniagaan makin mengecil sbb dah buka kpd bangsa lain...dah buka seluas2nya kpd org asing.

    Ada pun peluang dah disapu licin oleh pemimpin atasan umno. Ketua2 cawangan gigit jari...yg ramai bersama ngo skrg adalah ketua2 cawangan.

    Apa kamu sumbang kpd negara????? Yg kamu sumbang adalah peningkatan index rasuah dlm negara. Yang kamu sumbang ialah adalah kebencian org Melayu kpd BN dan UMNO. Yang kamu sumbang adalah perpecahan party kamu..party datuk nenek kami.

    Yg kamu sumbang adalah gejala politik wang semakin buruk dlm pemilihan umno. Apa kamu sumbang adalah buat kekuatan dan perpaduan org melayu makin lemah berpecah. Yang paling buruk dan dahsyat kamu sumbang ialah membodek dan mengangkat pemimpin lemah tak ada telur.

    Kamu sumbang...hidup Pak Lah....Hidup Najib...Hidup PM...we love PM...we Love PM...bodoh...kamu sepatutnya berani tegur pemimpin kamu...kamu sepatutnya sebut we love Malaysia...we love rakyat...bangang...patutlah makin lama makin nyawa ikan..

    Kamu nasib baik menang pru13 sbb ngo2 melayu bantu sekat org melayu sokong Pakatan...cabarlah kami supaya sokong Pakatan pada pru14, cabarlah kami..sebut nama kamu kalau berani.

    Kalau kami semua ngo pakat tolak BN pd pru13 yg lepas....Najib dah lari ke luar negeri...Rosmah yg kamu sayang sgt tu tak sempat angkut barang2 mewah dia yg berbelas kontena ke port klang utk larikan....kamu semua akan beratur jilat punggung Anwar...dan tinggalkan umno. Itu Kamu ahli umno bangang..!!!

  • Yakelihboktam says:
    February 19, 2014 at 1:40:00 PM GMT+8

    Bukan tugas kerajaan untuk melaksanakan agenda kamu. Kerajaan melihat dari sekop yang lebih luas, positif meliputi mikro dan macro, atas dan bawah...sudah tentu ada had sebagai entiti mendesak. Kalu kat stadium,orang belakang dok sesah tak henti-henti, kamu ingat orang depan jadi apa?? terpenyek, tergolek sesak nafas, sebab dihadapan ada dinding yang kamu dibelakang tidak nampak!!!

  • Anonymous says:
    February 19, 2014 at 11:47:00 PM GMT+8

    Pendirian UMNO sepatutnya selari dengan kehendak orang Melayu...hidup-mati UMNO itu kerana sokongan Melayu/Bumiputera...bukan bangsa lain.....bukan bermakna mahu menjadi rasis, tetapi hanya untuk menjaga hak dan kepentingan Melayu, kerana itulah penyebab terubuhnya UMNO.....jika UMNO tidak menjaga kepentingan orang Melayu/Bumi maka kewujudan UMNO tidak lagi relevan kepada orang Melayu...UMNO adalah penghulu Barisan Nasional namun UMNO telah membuktikan bahawa dalam masa menjaga kepentingan Melayu tidak menindas bangsa lain.. buktinya selama ini rakyat Malaysia bukan Melayu tidak dinafikan hak mereka untuk mendapat peluang nikmat ekonomi dan sosial...malahan sampai mereka boleh memguasai ekonomi negara...

    Tetapi apa yang berlaku sekarang kepimpinan UMNO seolah-olah memgalami inferiority complex.....bersikap seperti mengiakan kasalahan yang mereka tidak lakukan...sehingga mereka melakukan kompensasi melampau, walhal UMNO tidak sepatutnya berbuat demikian....sikap inilah juga menjadi penyebab sebilangan Melayu tidak berpuas hati dengan UMNO.


  • Syed Hassan Syed Ali says:
    February 23, 2014 at 1:41:00 AM GMT+8

    Betul tu.

    ISA tergadai..akta perhimpunan aman dipinda makin haru biru...tahanan terhad dihapuskan jenayah menjadi2...akta universiti dihapuskan jadikan pelajar melayu biadap...ekonomi terus dileberalisasi jadikan melayu makin ramai bawah 40% tak lama lagi jadi 60%....lantik pemimpin dari Hindraf kumpulan yg serang dan cederakan polis buat polis hilang semangat....lebih utamakan penasihat luar negeri, agenda bumiputera dketepikan....janji perkasakan ekonomi Bumiputera tapi setakat tukar nama Majlis sahaja...

    Dari DEB ke MBE....dari MTEB ke MTAB...dari MTAB ke MPEB....

    Dulu pemimpin buat harta utk negara...tapi skrg jual harta...Mas jual harta....PNB jual harta...

    Kalimah Allah tak voleh dioertahankan...sampai Allah di bawa ke Mahkamah.....

    Penghina Islam dibiarkan....pendakyah kristian kpd umat Islam dibiarkan....kepala dan daging babi makin kerap dibaling ke dlm kawasan masjid....

    Rasuah makin menjadi2...tubuh SPRM gantikan BPR rahsuah terus berlaku.....secpol dan pegawai khas menteri ditangkap tapi menteri terus berkhidmat....

    Porah....porah.....masih nak sokong kami sayang PM ke...????? Kalau ahli umno berani tergur pemimpinnya pasti tak berlaku mcm ni....ahli umno dah sama pengecut mxm pemimpin mereka.

  • Syed Hassan Syed Ali says:
    February 23, 2014 at 1:44:00 AM GMT+8

    Siap kata agenda kami..??? NGO2 Islam bersatu memberi pandangan kpd PM....PM hanya berjanji sahaja....balik pejabat lain yg berlaku.....pemimpin hidraf lagi hebat sanggup letak jawatan kerana pejuangan bangsanya.....pemimpin umno hanta berhenti kalau ditukar atau digugur sahaja baru nak berhenti....kalau tak dah lebih 70 ahun usia pun masih nak pegang jawatan menteri...masih nak pegang ketua bhgn.....

    Porrrraaaahhh

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)