Greetings

Wednesday, September 29, 2010

ANALISA: Anwar risau Wan Azizah serahkan jawatan pada Zaid


Anwar nampak sangat tengah dalam keadaan gelabah. Satu demi satu panglimanya kecundang di peringkat cabang.

Ada dapat diselamatkan melalui tipu helah. Sekali, dua kali keputusan lain, tapi kiraan ketiga semua berubah. Selain bermain taktik menahan orang dari mengundi atau bertanding, Anwar juga menggunakan khidmat gangster untuk menimbulkan kekecuhan.

Ada kekecuhan timbul kerana pihak tertipu oleh permainan jentera Azmin, menentang penipuan dan terjadi tikam lidah yang berakhir dengan pergaduhan hingga tumbuk menumbuk.

Selain itu, Setiausaha Agung, Saifuddin Nasution akan digunakan untuk membatalkan MAT cabang2 yang tidak selari dengan kehendaknya.

Anwar telah dapatkan Saifuddin Nasution untuk memberi isyarat kekecuhan disebabkan 'pihak luar.' Pihak terlibat menyambut hingga UMNO dituduh. Bagaimana UMNO terlibat jika yang berada dalam kancah pergaduhan adalah dari kaum India?

Anwar sendiri mencuba 'diversion' dengan melawat Jakarta dan menuduh media Malaysia yang memanaskan perselisihan antara Indinesia dan Malaysia.

Saifuddin sekali, Anwar pun sama-sama baling batu sorok tangan.

Utusan hanya mendedahkan komplot Anwar, Jabar Sadik Malaysian Insiders, dan pemain media Indoinesia Surya Paloh. Surya Paloh yang menguasai MetroTV Indonesia dan beberapa majallah yang menghangatkan suasana untuk disambut pendemo professional Bendera.

Macam mana pula Malaysia yang dipersalahkan,. Demo itu di Indonesia. G to G tak ada masaalah. Betullah Tan Sri Muhyiddin memanggil Anwar pembohong.

Malah dia sedang cuba untuk PKR bertanding di Galas untuk menyatupadukan PKR. Jika dibiarkan, permusuhan dalam parti akan berterusan dan sokongan akan surut.

Pemilihan ini sudah pun membawa perpecahan kepada keluarganya. Walaupun dia berjaya mendapatkan Wan Azizah untuk kekal sebagai Presiden Boneka, dia tidak dapat mengawal rancangan politik Wan Azizah dan Nurul Izzah.

Dia tahu kedua-dua mereka tidak akan menyokong Azmin. Wan Azizah yang menyokong Khalid untuk kekal MB Selangor dan menahan dari Azmin merasa jawatan tersebut.

Tetapi dia tidak menyangka Wan Azizah dan Nurul Izzah akan menyokong Zaid Ibrahim secara terbuka. Dia malu kerana dilihat Anwar ambil jalan lain dan keluarganya sendiri ambil jalan lain.

Apabila Nurul Izzah mengumumkan dia akan ambil jalan neutral, Anwar ingat Nurul telah berjaya dipujuk dan menarik sokongan kepada Zaid.

Rupa-rupanya tidak, Nurul menawarkan diri untuk jawatan Naib Presiden.

Ini menimbulkan masaalah baru untuknya apabila dia kini dihujani dengan tuduhan nepotisma dan mengamalkan kepartian anak beranak.

Walaupun Nurul tahu dia susah untuk menang tapi itu hanya helah Nurul untuk memburukkan nama Anwar dan membantu Zaid.

Zaid sudah terang terang mengkritik Anwar. Walaupun ramai pihak kepimpinan menganggap Zaid tidak layak berkata demikian kerana dia orang baru dalam PKR, kritikan Zaid akan menyentuh akarumbi yang sudah mula bosan dengan politik persepsi dan samseng yang dimainkan PKR.

Pembaharuan dan reformasi yang Anwar war-warkan terbuang ke tingkap sebaik saja dia perlu mempertahankan kuasanya.

Anwar dia berhadapan dengan Dream Team yang tercabar sana sini. Adakah Fuziah Salleh boleh pertahankan dirinya di Kuantan?

Dia tahu dalam keadaan sekarang, dia boleh hilang terus kuasa pada pemilihan bulan November.

Jika Azmin kalah, kemungkinan besar Wan Azizah akan serahkan jawatan Prersiden kepada Zaid. Wan Azizah dah penat dan mahu bersara lama. Sebaik Anwar keluar, sepatutnya Anwar ambilkalih jawatan ini. Tapi Anwar masih nak bergelek dan bergelok.

Rancangan Anwar tergendela kerana laporan polis Saiful yang kini sudah jadi kes jenayah.

Dengan Anwar sedang berdepan dengan prospek untuk kembali masuk Sg Buloh, tanpa Azmin atau Wan Azizah menguasai PKR, Anwar sedang melihat dirinya akan merengkok dalam penjara tanpa pembelaan dari luar.

Itu yang merisaukan Anwar sekarang.

8 comments:

  • ddinbunga says:
    September 29, 2010 at 12:49:00 PM GMT+8

    Salam, betul gak bro, penat tubuh PKR aleh2 orang lain rampas, mana ada jalan.

  • Anonymous says:
    September 29, 2010 at 1:09:00 PM GMT+8

    cakap dgn nuar jubo, kuang2 dia masuk sg.buluh 20thn. jadi tak yah berangan la nak jadi mcm mandela. kluor penjara sokk umo kuang2 83thn. tu pun nasib kalu ada nyawa lg. tak dak sapa nak dengo ckp org nyanyuk. dah la nyanyuk peliwat plak tu.

    tak dak org bodo yg nak tunggu 20thn, semua penyokong tagar gerenti lari lintang pukang kecuali jijah, azmin dan samsidar ahakss...

  • Anonymous says:
    September 29, 2010 at 1:16:00 PM GMT+8

    parti keluarga puaka.....apa laaa nak jadi dgn kuga ni, satu kuga pertahan pak kaki liwat.

  • anti bohmau says:
    September 29, 2010 at 1:18:00 PM GMT+8

    salam,

    mari kita lihat siapa yg kena!!!!!

  • Anonymous says:
    September 29, 2010 at 2:25:00 PM GMT+8

    sebetulnya anwar lebih takut kalu kak jijah balas dendam, kasi cipap dia ke zaid. kalau anwar boleh balun sukma, meor, saiful, norlaili, dll. kenapa kak jijah tak boleh beri ke zaid cipap dia. cuba anwar jawab??

  • Anonymous says:
    September 29, 2010 at 3:33:00 PM GMT+8

    mintak maaf lari tajuk...tapi tengok apa LKY cakap (mentor LKS)..

    In a sign that age is catching up on him, PAP strongman Lee Kuan Yew made an unusual gaffe when he appeared to forget about the existence of the Malay community in Singapore in a remark made at the Russia-Singapore Business Forum yesterday.

    Speaking in response to a question on Russia’s growth over the next decade, Lee claimed that Russia’s challenge was to develop its own entrepreneurs like Singapore.

    He then shocked the audience with a comment which is completely off tangent:

    “We’re trying to do that. But we are hampered by culture. We’re largely Chinese and Indians. And both Chinese and Indians, the best go into government, (they) don’t go into enterprise.”

    Singapore is not just largely Chinese and Indians. Ethnic Malays form about 15 percent of Singapore’s population though it has decreased slightly in recent years due to the relentless influx of immigrants from China and India with the result that Indians now form 9 percent of Singapore’s popuation, up from 7 percent 10 years ago.

    This is not the first time that Lee has made a controversial remark about the ethnic minorities in Singapore.

    In an interview with National Geographic magazine this year, he said:

    “Well, we make them say the national pledge and sing the national anthem but suppose we have a famine, will your Malay neighbour give you the last few grains of rice or will she share it with her family or fellow Muslim or vice versa?”.

    He also added that it is a “good thing” that Singapore is accepting so many Chinese immigrants (from mainland China) as they are more “hard-striving” and “hard-driving” than locals.

    At 87 years of age, Lee is probably the oldest living minister and MP in the world. Though he admitted himself he is not doing much work lately except “forecasting”, he is paid more than $3 million dollars a year by Singapore taxpayers.

    Lee has been dropping subtle hints in the media lately that he is not quite ready to retire in the next general election, leaving Singaporeans with little choice but to continue to put up with his freudian slips in the near future.

    dipetik dari www.temasekreview.com

  • Anonymous says:
    September 29, 2010 at 4:29:00 PM GMT+8

    aku yakin akhirnya nuar tetap akan jd PM (Peliwat Malang)...hehe...dasar penggemar jubo!

  • Anonymous says:
    September 30, 2010 at 3:28:00 PM GMT+8

    Hoi pukima punya kerbau bodoh,

    Kita tunggu dan lihat, lepas PRU13 siapa akan masuk penjara.

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)